Benvinguts a Cataloniafeelings

Rutes per gaudir i sentir Catalunya

Naixement del riu Bastareny.

Ampliar

El riu Bastareny neix a les anomenades fonts de l'Adou situades a uns 6Km de Bagà i dintre del municipi de Gisclareny.

Per arribar fins a les fonts hem d'agafar la carretera que surt de dins del poble de Bagà en direcció a Gisclareny, a uns 2Km i just abans de creuar el pont de Sant Joan veurem un trencall a mà dreta. Es tracta d'una pista forestal en bon estat que ens portarà fins les fonts.

En quant agafem la pista i a uns 4Km hi trobarem una casa de Colònies, " Veïnat de l'Hostalet", continuarem per la pista uns 2 o 3 Km fins on trobarem una barrera "Prat de Monnell" . En aquest punt podem deixar el cotxe o les bicis i en uns 10 minuts a peu per un  sender que surt a la esquerra del pont de pedra que creua el riu i des d'on es veu el salt d'aigua de la foto de la part superior, arribarem a les fonts de l'Adou o Bastareny.

Ampliar " Fonts del Bastareny "

Es recomana portar calçat adequat per caminar per la muntanya doncs el sender es un camí encara que sense dificultat,ombrívol, ple de fulles que poden lliscar.

En tota aquesta zona del Alt Bergadà es poden fer moltes excursions de muntanya, com per exemple el camí dels Empedrats PR-C 125.

Ampliar " Bullidor de la Llet "

La pujada es fa seguint l’antic camí ral de la Cerdanya,que segueix la vall del riu Pendís, que s’ha d’anar creuant en molts indrets

La casa de l’Hostalet queda a l’altra banda del riu, al costat del camí que puja cap al coll de Pendís pels Empedrats. Està enrunada, però encara és observable l’estructura d’una masia del segle XVI amb afegits posteriors a causa del seu ús com a hostal del camí ral de la Cerdanya.

Ampliar

Començareu a pujar pel costat del riu que travessareu al cap d’un quart d’hora  més o menys cap al vessant esquerre pel pont dels Empedrats. Des d’aquí és observable la imponent esqueixada que han obert les aigües a la roca calcària. Abans d’enfilar el congost dels Empedrats, trobareu un camí que surt a l’esquerra i creua el riu. Aquest camí porta a l’anomenat Bullidor de la Llet, un impressionant brollador d’aigua en unes fissures de la paret calcària. S’hi arriba després d’un fort repetjó però només és interessant en èpoques plujoses; a l’estiu i a l’hivern sol estar sec.

A partir d’aquest punt, el camí entra decididament a la llera del riu vorejant la imponent roca que l’estrangula: és la zona dels Empedrats. Ara ja es confonen riu i camí i cal anar seguint les passeres. Si baixa molta aigua, la remullada és segura!

Ben aviat trobareu la gorja d’Escriu. Es tracta d’un indret d’una gran bellesa on el camí es manté enlairat sobre el riu que salta i llisca entre les roques. En la mateixa llera del torrent hi ha la font Gran d’Escriu, que només és visible si baixa poca aigua per la vall principal. La font es troba a pocs metres de l’encreuament del torrent amb una pista que ve de l’enrunada casa d’Escriu.

Just en arribar a dalt trobareu el refugi Sant Jordi i l’enllaç amb el GR 107 (Camí dels Bons Homes).